Laatste weekend in Yaounde - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Ilse Kortekaas - WaarBenJij.nu Laatste weekend in Yaounde - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Ilse Kortekaas - WaarBenJij.nu

Laatste weekend in Yaounde

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

10 Augustus 2014 | Kameroen, Yaoundé

Vrijdag (8 augustus) werden we dus allemaal weer wakker in Mvolyé. Na weer lekker ontbeten te hebben, wat uitgebreider dan wat we hadden bij Julienne, gingen Papa, Mama en Vera samen een stukje wandelen en ging ik bezig met mijn blog. Ik had namelijk heel wat dagen die ik moest bijwerken. Nadat ik een aantal dagen had geupload op het blog, deed het internet het niet meer. Daar baalde ik echt van, want nu kon ik niet alle verhalen erop zetten.

Nadat Papa, Mama en Vera terug waren van het wandelen gingen we even wat eten. Vervolgens hebben we tot een uur of 3 niet echt veel gedaan. Beetje puzzelen, lezen, niet zo veel dus. Rond 3 uur gingen we weg met de taxi, richting Yaounde Centrum. Daar werdn we afgezet bij het restaurant waar we 's avonds gingen eten. We liepen eerst nog even een stukje verder. We hadden afgesproken met Conrad, de neef van Julienne. Hij wist een plek waar we nog wat leuke souvenirs konden kopen. We hadden namelijk in heel Kameroen nog geen één souvenirwinkel gezien. Dus gingen we naar de plek die Conrad wist. We kwamen uit bij een plein waarop allemaal kraampjes stonden. Bij elk kraampje waar je keek, zag je ongeveer dezelfde souvenirs, maar er zaten wel wat leuke dingen tussen. Ik ging er al heen met het idee dat ik graag een djembé wilde kopen. Dat leek me wel een leuk souvenir uit Kameroen, vooral ook omdat dat een echt traditioneel instrument is. De djembé kopen, kostte wat moeite, maar uiteindelijk had ik hem. Het kostte wat moeite, aangezien de verkoper een heel hoog bedrag zei en Julienne het daar totaal niet mee eens was. Na een tijdje gediscussierd te hebben, kwamen we op een prijs uit wat ongeveer de helft van het eerste bedrag was, dus dat was prima! :) Verder heb ik nog wat leuke armbandjes gekocht en Vera ook. Nadat we die markt gezien hadden, liepen we nog even verder langs andere winkeltjes. Op een gegeven moment kwamen we bij een gebouw waarin allemaal winkeljes zaten. Het was één grote chaos, maar wel leuk om te zien. Op de begane grond waren vooral wat elektronica winkeltjes en af en toe wat andere winkeltjes. Op de verdieping daarboven zag je allemaal vrouwen zitten die aan het naaien waren. En zo waren er veel meer dingen te zien. Vervolgens liepen we naar het restaurant en gingen we eten. We hadden dit keer zelfs een toetje na! Na het eten gingen we terug naar Mvolye.

Op zaterdag (9 augustus) gingen we rond 10 uur weer op pad. We gingen op bezoek bij Yvonne, de halfzus van Julienne. Ze hebben dezelfde vader. Yvonne woont in Yaounde, samen met haar man. Ze hebben 8 kinderen, waarvan er nog 3 thuis wonen. We gingen naar haar toe met de taxi, maar dat was nog niet zo makkelijk. Vandaag was namelijk de dag dat de president terug kwam van zijn bezoek aan Amerika. Hierdoor waren alle wegen, waarover de president kwam, afgezet. (en ook nog een aantal wegen eromheen). Je kon echt nergens heen, ook niet te voet, dus gingen we maar wachten tot dat hij zou komen. Gelukkig duurde dat niet heel lang. Toen hij langs kwam rijden, wist ik niet wat ik zag. Een hele stoet van auto's, bussen, motorrijders, politie, legerauto's en nog veel meer. Het was echt verbazingwekkend om te zien. Dat het zo'n happening is als zo iemand als de president terug komt. Toen de stoet (bijna) af was, hadden de meeste mensen die er stonden en die wilden oversteken, geen geduld meer. Iedereen begon dan ook te lopen en de politie had er totaal geen controle meer over. Het was echt superchaotisch, maar wel hilarisch om te zien. Wat een drukte. Toen de drukte een beetje weg was, gingen wij weer lopen, op zoek naar een nieuwe taxi die ons naar het huis van Yvonne bracht. Het huisje zag er wel netjes uit en Yvonne en haar man waren erg aardig en gastvrij. Wel was een groot deel van het gesprek in het Frans, waardoor ik er niet veel van heb kunnen volgen.

Na een tijdje gingen we weer terug naar Mvolye. De rest van de middag hebben we niet zo veel gedaan. Om 7 uur gingen we eten, weer gezellig met de paters. We hebben een aantal woorden Filipijns gehoord (maar die ben ik nu alweer vergeten xd). Ze hadden het er allemaal al over dat ze ons zouden missen, als we weg zijn. Omdat we nogal luid zijn. haha.

's Avonds gingen Vera en ik samen film kijken, terwijl papa, mama en Julienne samen ergens wat gingen drinken. Toen ze terug waren, was eindelijk de pomp buiten gemaakt, waardoor wij ook weer stromend water hadden. En warm. Dus ben ik gelijk even onder de douche gesprongen, net als de rest.

Op zondag (10 augustus) hebben we 's ochtends eerst lekker ontbeten. Daarna gingen we weer met de taxi richting een soort winkelstraatje, maar alles was dicht. Wel hebben we een deel van een bruiloft gezien, wat al heel anders was dan wij kennen in Nederland. Er stonden bijvoorbeeld heel veel mensen rond het bruidspaar foto's te maken en daarnaast werd er om de paar zinnen gejuicht. Na de winkelstraat, reden we door naar de souvenirmarkt om ook nog een djembe voor Vera te halen. Vervolgens gingen we naar een internetcafé zodat ik mijn laatste reisverslagen kon uploaden. Dit is dus voorlopig het laatste reisverslag voor de komende dagen. Morgenavond gaan we om 12 uur vliegen, richting Istanbul. Daar moeten we dan een aantal uur wachten en vervolgens vliegen we door naar Nederland. Waarschijnlijk komen we dan dinsdag rond kwart over 5 aan. Even voor de mensen die verwachten dat we allemaal superbruin terugkomen, dat is dus niet zo. Haha. In ieder geval, tot in Nederland!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Yaoundé

Kameroen

Een rondreis door een deel van Kameroen.

Recente Reisverslagen:

12 Augustus 2014

Weer veilig thuis

10 Augustus 2014

Laatste weekend in Yaounde

07 Augustus 2014

Reisdag naar Yaounde

04 Augustus 2014

Speelgoed-uitdeeldag:)

03 Augustus 2014

Zondag, naar de kerk
Ilse

Actief sinds 13 Juli 2014
Verslag gelezen: 805
Totaal aantal bezoekers 13104

Voorgaande reizen:

14 Juli 2014 - 12 Augustus 2014

Kameroen

Landen bezocht: