Terug in Yaounde - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Ilse Kortekaas - WaarBenJij.nu Terug in Yaounde - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Ilse Kortekaas - WaarBenJij.nu

Terug in Yaounde

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

28 Juli 2014 | Kameroen, Yaoundé

Zaterdag (26 juli) hadden we dus weer een reisdag. We gingen vanuit Limbe, via Douala, terug naar Yaounde. Om 8 uur stonden we klaar om te vertrekken. Dat was ook afgesproken met het busje die ons naar Douala zou brengen. Jammer genoeg betekend 8 uur in Kameroenese begrippen al vaak half 9 of kwart voor 9, dus we hadden gelijk al vertraging. Dat konden we eigenlijk niet gebruiken, omdat we in Douala weer op een andere bus zouden overstappen die om 11 uur weg ging. Nadat we 10 minuten onderweg waren, moesten we stoppen omdat we nog een ticket moesten kopen om naar Douala te gaan. Als we dat niet hadden, mochten we niet door. Dit leverde ook nog weer een half uur vertraging op. Dit alles bij elkaar en door de gigantische drukte op de weg, zorgde er voor dat we de bus van 11 uur al nooit meer konden halen. Gelukkig konden we met de bus van half 1 mee. Na een lange zit van 4,5 uur in die bus, kwamen we rond 5 uur aan in Yaounde. Daar werden we opgewacht door Saturne. Hij ging met papa en Julienne mee naar het vliegveld om daar de laatste koffers (die van mij en van Vera) op te halen. Mama, Vera en ik werden door een andere taxichauffeur naar de Mvolye gebracht. Rond een uur of 7 kwamen Julienne en papa terug van het vliegveld, MET de koffers:) Gelukkig:) Kunnen we eindelijk onze eigen kleren aan.

Zondag (27 juli) konden we eerste lekker een tijdje uitslapen. We waren allemaal kapot van de lange reisdag ervoor, dus we waren wel toe aan even goed slapen. Om een keer wat anders te doen, en omdat het zondag was, besloten we om naar de kerk te gaan. De kerk schijnt hier heel anders te zijn dan in Nederland, dus we waren wel benieuwd hoe anders dat dan was. Om half 12 begon de mis, in het Engels. De Franse mis was daarvoor al geweest en we dachten dat we hier wat meer van konden volgen. Van de preek heb ik alsnog niet heel veel kunnen verstaan, maar het koor was wel leuk:) Hele vrolijke liedjes, driestemmig en begeleid door een djembé. We wisten niet precies hoe lang zo'n mis duurde, maar naar anderhalf uur had ik het wel gezien, en de rest ook wel, dus toen gingen we maar, haha. Vervolgens gingen we nog even met de taxi het centrum in. Daar hebben we wat gegeten en daarna zijn we wat gaan rondlopen. Dat was eigenlijk wel heel erg leuk (op alle taxi's die naast je stil gaan staan en alle opdringerige verkopers na). Nadeel is wel dat je niet zelf wat leuke dingetjes kan gaan kopen zonder dat de prijs flink omhoog gaat. (Bij ons dan, niet bij Julienne). Na een tijdje rondgelopen te hebben, gingen we weer terug met de taxi. Weer bij de Mvolye aangekomen hebben we niet veel meer gedaan. Beetje spelletjes gespeeld en gelezen enzo. Rond half 9 gingen we samen met pater St.Claire en nog wat andere mensen naar een plek waar live muziek was. Traditionele, Afrikaanse muziek. Dat was wel erg leuk! Het klonk erg vrolijk en zat een leuke, opgewekte melodie in. Dit was de eerste keer dat we 's avonds de straat op gingen. Dat wordt altijd als erg gevaarlijk gezien. Maar ik vond het wel erg leuk om daar een indruk van te krijgen. Wat me meteen opviel, was dat heel veel winkels gewoon nog open waren (rond 11 uur 's avonds), en dat het bij ongeveer elk kroegje ook erg druk was. En dat op een zondag! Het gaat hier allemaal maar gewoon door. Er zijn ook heel veel winkels die gewoon 24 uur per dag en 7 dagen in de week open zijn. Ook iets wat wij opzich niet echt kennen. Het is echt een totaal andere wereld hier.

Vandaag (28 juli) hebben we nog weer even een rustdagje ingepland. Dat mag ook wel, aangezien we morgen weer een reisdag hebben, naar Lomië, de plaats waar Julienne vandaan komt. Omdat het hier in Yaounde goedkoper is, hebben we vandaag flink inkopen gedaan in de supermarkt voor in Lomië. Daar koken ze namelijk voor de hele familie, niet alleen voor 1 gezin. Dus liepen we de supermarkt uit met onder andere 5 kilo spaghetti, 5 kilo macaroni, 5 potten groente, 4 potten spaghettisaus en zo ging het maar door. Nadeel bij de winkels is, dat nadat je iets afgerekend hebt, je alles nog weer moet laten controleren. Dus bij de kassa heb je alle spullen in de tassen gedaan, en bij de balie die daarna komt, mag je alles er weer uithalen zodat het gecontroleerd kan worden.

Verder doen we vandaag dus niet zoveel. Beetje lezen en de tassen weer inpakken voor Lomië. We gaan morgen om 11 uur weg, met een hele mooie auto (dit keer wel gemeend haha) Het is een hele grote auto/jeep waar we allemaal fatsoenlijk in kunnen zitten en waar ook veel bagage in kan.

In Lomië begint er voor ons waarschijnlijk een hele andere manier van leven. Er is daar geen warm, stromend water en we moeten dus een eind lopen voor water. Daarnaast is er ook nog geen elektriciteit. Daar zijn ze op dit moment wel mee bezig, maar het is er nog niet. Ook is het zo dat Lomië stikt van de beestjes, dus dat wordt ook leuk.. Maar we zien het allemaal wel! Ik weet zeker dat we, als we daarvan terugkomen, een hele ervaring rijker zijn:)

(De komende week/anderhalve week zit ik dus hoogstwaarschijnlijk zonder internet, dus kan ik het blog ook niet bijhouden. Als ik weer in Yaounde zit, zal ik het zo snel mogelijk bijwerken zodat jullie alles weer kunnen lezen!)

• 28 Juli 2014 - 18:32

Selma F:

Hallo Ilse
    Bij toeval kwam ik op jouw site terecht en omdat ik bekende plaatsnamen de revue zag passeren ben ik ook maar meteen gaan lezen. Wat leuk zeg. Wij komen jaarlijks in Limbe en logeren als we in Yaoundé zijn ook steeds in Mvolyé. Fijne plek. Jouw verhalen zijn fijn geschreven en ik kan me jouw verwondering over dit mooie, gekke, prachtige land (kom er al 13 jaar) goed voorstellen. In Lomié zullen jullie ongetwijfeld met echte pygmeeen kennis maken. Dus niet die voor toeristen.... Ik wens jou/jullie nog een fijne tijd en een behouden thuiskomst.