Mount Cameroon & omgeving - Limbe - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Ilse Kortekaas - WaarBenJij.nu Mount Cameroon & omgeving - Limbe - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Ilse Kortekaas - WaarBenJij.nu

Mount Cameroon & omgeving - Limbe

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

24 Juli 2014 | Kameroen, Limbe

Vandaag (24 juli) hebben we ook weer van alles beleefd. Afgelopen nacht heeft het zo gigantisch hard geregend, dat iedereen er wakker van werd. En dat was niet voor even een half uurtje zo, maar voor de gehele nacht. Het bleef maar regenen. In de ochtend regende het nog, maar wel wat minder. Na een lekker ontbijtje gingen we weer op pad. We hadden afgesproken met een taxichauffeur dat hij ons wel verschillende dingen in Limbe wou laten zien. Maar uiteindelijk was dat ook weer niet helemaal afgesproken, en er kwam een andere man naar ons toe die ons ook wel wou rondleiden, dus toen gingen we dat maar doen. Deze man kwam uit Limbe en zei dat hij ons veel over Limbe en omgeving kon vertellen, dus dat leek ons wel leuk.

Allereerst reden we Limbe uit, richting de theeplantages. Op de weg daarnaartoe zagen we ook palmboomplantages en bananenbomen etc. Het valt wel op dat hier erg veel verbouwd wordt, wat ook logisch is vanwege het weer. Dit is het perfecte klimaat voor al deze planten. Aangekomen bij de theeplantages, wisten we niet wat we zagen! Gigantisch grote vlaktes, vol met kleine plantjes. En heel veel mensen die daar aan het werk zijn om die plantjes te plukken. Blaadje voor blaadje worden ze geplukt. Echt ongelovelijk. (waarschijnlijk hebben we nog niet eens de helft gezien, aangezien het zo mistig was). Na de theeplantages reden we door naar de voet van de Mount Cameroon. In dit jaargetijde is de voet de enige plek waar je echt kan komen en waar je echt wat kan zien. Verder zie je alleen maar mist als je naar boven kijkt. Vervolgens gingen we langs een erg duur hotel, het Mountain Hotel. Dit hotel stond in Buea, naast Limbe. De ober hier in het Fini-hotel had gezegd dat we daar echt even langs moest gaan. We moesten dan vragen naar August en dat zou hij ons het hotel laten zien. Het was echt heel mooi. In dit hotel is een aantal maanden terug heet 50 jarig jubileum gevierd van Kameroen. Hier was zelfs voor de president een extra appartment gebouwd.

Na een kopje koffie die we aangeboden kregen door August, reden we door naar een monument wat net nieuw geplaatst is, ook in Buea. Een monument ter herinnering aan 50 jaar onafhankelijkheid van Kameroen. Dat was wel mooi om te zien. De tijd dat wij daar waren, was er ook een grote groep kinderen van primary en secondary school. Die vroegen nog of ze samen met ons op de foto mochten (haha, alweer xd). Dus dat deden we maar. Na de foto, gingen we terug naar de auto en reden verder door Buea. In Buea zag je heel veel invloeden vanuit Duitsland, vooral in de woningbouw. Kameroen was namelijk vroeger een Duitse Kolonie. Daarnaast zag je natuurlijk ook veel Franse en Britse invloeden. Na de nederlaag van Duitsland in de Eerste Wereldoorlog verloor Duitsland zijn koloniën. Kameroen werd opgesplitst in een Frans en in een Brits deel, maar dit zie je wel veel door elkaar verschijnen.

Vervolgens reden we door naar een plek waar je overblijfselen van een vulkaanuitbarsting van de Mount Cameroon kon zien. 17 jaar geleden barstte deze vulkaan uit en dat zorgde voor verwoesting van onder andere vele palmboomplantages. Dat kon je ook goed terugzien. Er was een hele strook 'niet palmbomen' tussen de palmbomen. De plek waar we stonden, was de plek waar 17 jaar geleden de lava ophield met stromen. Dit was 17 km van de top van Mount Cameroon af. Zo ver stroomde de lava dus. Het kwam nog net niet in zee. Het punt waar de lava ophield met stromen, was precies op een weg, dus deze weg kon niet meer gebruikt worden en er werd een nieuwe weg om de lava heen gebouwd. Dit was wel grappig om te zien. Het zag er echt uit als een weg waar opeens een super groot rotsblok voor gelegd is, zodat je niet meer verder kan.

Na dit gezien te hebben gingen we terug naar het Hotel. En toen begon het gedoe haha. De man die ons dit alles had laten zien door ons rond te rijden wilde een heel hoog bedrag ontvangen voor wat hij gedaan had. Maar daar waren wij het dus totaal niet mee eens. Dat hebben we hem ook wel even goed duidelijk gemaakt. Na een lange discussie had hij (denk ik) uiteindelijk wel door dat hij nooooit kon winnen, dus ging hij akkoord met ons bedrag. Gelukkig :).

Toen we aankwamen bij het hotel, was het droog en scheen de zon een beetje half door de wolken. Dat was HET moment voor Papa, Mama en Vera om even het zwembad in te springen. (mijn zwemkleding zit in de koffer, die ik nog niet heb:D)