Limbe Zoo en Botanic Garden - Limbe - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Ilse Kortekaas - WaarBenJij.nu Limbe Zoo en Botanic Garden - Limbe - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Ilse Kortekaas - WaarBenJij.nu

Limbe Zoo en Botanic Garden - Limbe

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

23 Juli 2014 | Kameroen, Limbe

Vandaag (23 juli) hadden we weer een dagje met wat activiteiten gepland. We zijn allemaal redelijk opgeknapt van het ziek zijn, dus we waren wel weer toe aan wat leuks. Het enige nadelige was: het weer. Het had de hele nacht al geregend, en het was nog niet gestopt. Maar nouja, we gingen maar gewoon:) Rond half 10 hielden we een taxi aan hier bij het hotel waarmee we richting de Limbe Zoo gingen, een dierentuin in het centrum van Limbe. De Limbe Zoo is eigenlijk meer een wildpark dan een dierentuin. Het is een verblijfplaats voor 15 verschillende diersoorten, maar voornamelijk apen. Alle dieren die in de Limbe Zoo verblijven, zijn gered van het leven in gevangenschap of een leven waarin ze verhandeld werden. Bij de Limbe Zoo staat duidelijk centraal dat wilde dieren in de natuur horen.

15 verschillende soorten dieren, dat klinkt niet echt als veel dieren, maar dat viel me nog reuze mee. Er was namelijk van ongeveer elke apensoort die er zat een enorme groep aanwezig. Er waren wel 20 gorilla's en ik geloof wel 30 tot 40 chimpansees. En zo waren er nog een aantal grotere groepen. Je kan je bijna niet voorstellen dat dit soort dieren hier zo slecht behandeld worden. In dit park wordt ook erg veel reclame gemaakt om de mishandeling van deze dieren te stoppen. Er hangen veel posters om mensen af te schrikken. Posters van dode apen en apen in gevangenschap. Elk jaar worden er in Kameroen een paar duizend apen gedood, onder andere voor bushmeat (eten). Van bepaalde apensoorten zijn er nog maar heel weinig over, maar 300! Dit vond ik toch wel erg schokkend. Eigenlijk zou hier nog wel meer reclame voor gemaakt moeten worden.

Na de Limbe Zoo gezien te hebben, liepen wer door naar de Botanic Garden. Hier hadden we erg veel positieve dingen over gelezen, dus hier waren we wel benieuwd naar. Jammer genoeg zijn we echt in de verkeerde tijd van het jaar hier. Als we in de echte zomerperiode hier waren gekomen stond het hele park in bloei en was het echt een prachtig gezicht.. Nu viel het daarom een beetje tegen. Er stonden wel een aantal hele mooie bomen, maar verder was er gewoon niet heel veel te zien.

Na de Botanic Garden gingen we met de taxi richting het centrum en hebben we daar nog wat rondgelopen. Het centrum lijkt echt totaal niet op wat wij kennen als centrum. Dat viel me al op in Yaounde, in Douala en nu hier ook weer. Wij kennen een centrum als een aantal straten met veel nette winkels en terrasjes en misschien wat pleinen. Daarbij komen er geen auto's in onze centra. Hier zijn daarentegen niet echt veel winkels, maar veel mensen die op straat wat verkopen. Daarnaast zijn er hier in het centrum enorm veel taxi's. In Limbe valt het opzich nog mee, naast Yaounde, maar het zijn er nog veel. En verder zijn er nog veel meer verschillen, qua uiterlijk bijvoorbeeld, maar om het echt duidelijk te krijgen zou je het toch echt zelf een keer moeten zien.

• 24 Juli 2014 - 11:34

Lise Heuven:

Hee,
    Jammer dat je net in het verkeerde seizoen daar bent,
    maar zo te horen heb je alsnog veel te zien
    Veel plezier daar verder!

Xx Lise